در مهندسی نرمافزار، الگوی طراحی (به انگلیسی: Design Pattern) یک راهحل عمومی قابل تکرار برای مسائل و مشکلات متداول در یک زمینه در طراحی نرمافزار است. الگوی طراحی، یک طراحی تمامشده نیست که به صورت مستقیم بتواند تبدیل به کد منبع یا ماشین شود؛ بلکه، یک توضیح یا قالب برای حل یک مسئله در شرایط مختلف است. الگوها به عنوان بهترین روش ممکن که یک برنامهنویس میتواند در هنگام طراحی یک برنامه برای حل مشکلاتش استفاده کند، معرفی میشوند. الگوهای طراحی شیءگرا نوعاً نشاندهندۀ روابط و تعاملها بین کلاسها و شیءها هستند، بدون اینکه کلاسها یا اشیاء نهایی برنامه را مشخص کند.
این برنامه با معرفی 26 الگوی طراحی نرم افزار به همراه منبع کد هر یک از آن ها، به شما در یادگیری و استفاده از الگوهای طراحی نرم افزار کمک می کند.
این برنامه قابل استفاده برای برنامه نویسان، مهندسین نرم افزار و علاقمندان به یادگیری الگوهای طراحی نرم افزار است.